Програма «Арт-терапевтична група для учасників АТО та членів їх сімей»
Актуальність. Групова арт-терапія забезпечує особистості можливість взаємної емоційної підтримки в період нестабільного емоційного стану. При роботі з особистісними комплексами групова арт-терапія слугує подоланню відчуття соціальної ізоляції і застою. Перевагою арт - терапевтичного підходу при проведенні терапевтичної групи є беспечність данного методу для учасників, можливість самовираження через творчі продукти та робота саме з ними. Також арт-терапевтичний підхід дає розширені можливості для роботи з особистістю, що у зв’язку з різними життєвими обставинами (вік, рівень травматизації, можливості до рефлексії і т.д.) відчуває труднощі з вербалізацією свого стану. Теорія і практика мультикультурного підходу до арт-терапії вказує, що в достатньо згуртованих групах можна, дотримуючись етики, звертатися до таких складних для дослідження у особистісному середовищі тем, як порушення відносин з батьками, травматизація будь-якого характеру, розрив стосунків з близькою людиною.
Методи арт-терапії в індивідуальній та груповій роботі можуть сприяти досягненню таких цілей: неусвідомлювані внутрішні конфлікти і переживання часто буває легше виразити за допомогою зорових образів, ніж висловити їх у процесі вербальної комунікації; невербальне спілкування легше відокремлюється від цензури свідомості.
Програма розроблена спеціально для учасників АТО та їх сімей та має своєю метою:
- опрацювати думки і почуття, які учасники звикли стримувати. Іноді художні засоби є єдиними можливими методами для вираження і прояснення сильних переживань та переконань;
- підвищити рівень особистого розвитку, розкрити потенціал, покращити якість життя та збільшити рівень позитивних відчуттів та особистого щастя;
- одержати цінний матеріал для аналізу психоемоційного стану учасників;
- розвинути художні здібності і підвищити самооцінку. Побічним продуктом арт-терапії є почуття задоволення, що виникає в результаті виявлення схованих талантів і їхнього розвитку.
Завдання програми:
- Діагностувати психоемоційний стан учасників, що звертаються по допомогу;
- Опрацювати травматичний досвід у безпечному середовищі для його позитивної трансформації;
- Розвинути мінімальні навички рефлексії для виявлення актуальний проблем, відреагування психоемоційних станів та пошуку шляхів їх корекції;
- Сформувати здібності до ефективної групової взаємодії;
- Розробити моделі здорового партнерства та взаємної довіри;
- Опрацювати можливості пошуку ресурсу для його подальшого використання в особистісному житті.
Форми роботи: групова робота з арт-терапевтичними сесіями.
Зміст програми:
№
|
НАЗВА ТЕМИ
|
ОПИС ЗАНЯТТЯ (дорослі)
|
ОПИС ЗАНЯТТЯ (діти)
|
|
Тривалість заняття
|
-
|
Кроки до пізнання себе
|
Діагностика психоемоційного стану учасників в початковий період роботи по програмі.
Малюнок «Людина у сонячний та похмурий день»
|
Діагностика психоемоційного стану учасників в початковий період роботи по програмі.
Малюнки «Моя родина» та «Кактус».
|
Аркуші А3 та А4, пензлі для малювання, ручки, кольорові олівці, фарби.
|
120 хв.
|
-
|
Калейдоскоп моїх емоцій
|
Рефлексія актуальних проблем та пошук шляхів їх подолання.
Акватипія.
|
Відреагування емоційних станів та робота з ними.
Акватипія.
|
Аркуші А3, пензлі для малювання, коробки з під дисків, фарби, покриття для столів.
|
120 хв.
|
-
|
Сімейні ігри у пісочниці
|
Формування ефективних навичок групової взаємодії у рамках пісочної терапії.
|
Манка, кришки від коробок, маленькі іграшки, крейда, паперові форми для випікання пасочок.
|
120 хв.
|
-
|
Зліпимо себе самі
|
Робота зі страхами і фобіями з метою їх корекції та подолання можливих негативних наслідків.
|
Глина, пластилін, аркуші А3, вологі серветки.
|
120 хв.
|
-
|
Цілюща мандало-терапія моєї душі
|
Формування навичок ефективного партнерста та взаємної довіри.
|
Пензлі для малювання, фабри, вологі серветки, крем для рук.
|
120 хв.
|
-
|
Мій ресурс (лялька- мотанка)
|
Створення ресурсного об’єкту та формування навичок взаємодії з власними ресурсами.
|
Шматочки тканини, кольорові нитки, швейна фурнітура, клей, ножиці.
|
120 хв.
|
-
|
Колаж «Моя родина»
|
Діагностика змін у сімейній взаємодії по результатам проходження програми та надання рекомендацій на майбутнє.
|
Ножиці, аркуші А3, журнали, клей, кольорові олівці, маркери, фломастери.
|
120 хв.
|
Загальна кількість годин: 14 годин..
Термін виконання програми: з 26.04.2016 по 14.06. 2016.
|